Snälla APB! Stäm mig!

by

Nyss hemkommen från Affärsjuridiskt forum här i Lund måste jag dra historien killen bakom mig berättade. Han var IPR/affärs-jurist.

Hans byrå hade för en klients räkning stämt en VD personligen för någon typ av IPR intrång. Visserligen var det bolaget han var VD för som gjort intrånget, men man stämde honom alltså personligen. Dessutom sista vardagen innan julafton för att ge honom lite betänketid med familjen. Varför?

Därför att om du stämmer någon i styrelsen eller VD personligen så får du en överenskommelse på plats mycket snabbare än om du stämmer bolaget i sig!

Känns det igen? och när kan en VD eller styrelseledamot bli stämd personligen för något bolaget gjort fel?

Jo, om det går att visa att VD eller styrelseledamot aktivt varit inblandade i att det görs ett intrång så kan de personligen hållas ansvariga, och det kunde de alltså i det här fallet. ”Problemet” löste sig därför snabbt.

— mer intressanta saker —

I diskussionen på Affärsjuridiskt forum framkom att mötesprotokoll kan användas som bevis mot enskilda styrelseledamöter. Därför bör man skriva protokoll så intetsägande som möjligt och utan några detaljer. Jmf Telias tre månaders epostraderingsregel som är till för att rädda ansvariga från korruptionsåtal enligt amerikanskt mönster (Microsoft deletar efter 30 dagar för att undvika IPR stämningar mot cheferna).

— Nu till saken.. —

Som ni kanske vet så har Piratpartiets styrelsemedlemmar fått ett brev från något som numera heter Rättighetsalliansen, tidigare Antipiratbyrån. I breven blev de enskilda ledamöterna hotade med stämning om Piratpartiet inte slutade koppla trafik till TPB. Den praktiska biten slutade med att TPB flyttade sin trafik till Norge. Rättighetsalliansen vann en pyrrhusseger och förlorade några feta arvoden som de skulle fått vid en rättegång. Nåja… deras mål var nog mest att visa lite handlingskraft mot sina amerikanska uppdragsgivare, så jaja… [Piratpartiets pressrelease om saken]

Tillbaka till rubriken…

Jag kan ju inte låta bli att gräva lite ute på internet, och det jag fann är ändå lite intressant. Jag tror nämligen att man skulle kunna hävda att Antipiratbyr.. Rättighetsalliansen gav sig på fel folk. Det är inte styrelsen som är ansvariga för TPB-trafiken!

Här är pressreleasen från 18:e maj, 2010.  Kikar man lite närmare i styrelseprotokollen från de datumen så hittar man något intressant. Det är inte styrelsen som fattat beslutet, utan partiledningen!

PL meddelar att partiet sedan 18 maj levererar bandbredd till The Pirate Bays sökmotor och hemsida. Se pressmeddelande http://www.piratpartiet.se/nyheter/p…bays_bandbredd

Styrelsen uttrycker sitt stöd för ledningens snabba och riktiga beslut samt noterar att detta är ett exempel på vad som ligger inom ledningens mandat då det behöver fattas beslut under tidspress.

Styrelsen var alltså inte ansvariga för inkopplingen, och mandatet låg hos partiledningen. Vilka var då partiledningen i maj 2010…?

Jag gör som Fälldin vid Geijeraffären och säger att det tänker jag inte avslöja, mer än att mitt eget namn finns med på den listan. För att parafrasera matadoren i Tjuren Ferdinand: ”Snälla APB! Stäm mig! Sparka mig! Gör någonting!

Etiketter: , ,

5 svar to “Snälla APB! Stäm mig!”

  1. urbansundstrom Says:

    Reblogged this on Urbansundstrom’s Weblog.

  2. Snälla APB! Stäm mig! | Urbansundstrom's Weblog Says:

    […] Snälla APB! Stäm mig!. […]

  3. Rickard Olsson Says:

    Et tu, Spartacus? 😉
    http://www.webhackande.se/today-we-are-all-spartacus

  4. Avskräckning fungerar med höga straff – PP, TPB och cannabis | jag bloggar igen Says:

    […] Ångest och plikt « Snälla APB! Stäm mig! […]

  5. klara Says:

    Oavsett vilken åsikt en har i sakfrågan; Du har en sån jäkla integritet Anders! All heder åt dig!

Kommentera

