Apotekets gör-det-själv-test för gluten

by

Provade nyss apotekets nya självtest för gluten. Länk Apoteket. Känns ju lite underligt att göra ett test hemma vid matbordet, men men…

2013-02-03 19.41.07_cropped

Vår son och min fru har blivit diagnostiserad med glutenintolerans och eftersom det är ärftligt ville jag kolla om jag kanske också hade det, men det har inte blivit av att gå till vårdcentralen. Jag klarar inte av att se blod och blir allmänt svimfärdig, så har väl försökt undvika det. Efter att under eftermiddagen av en slump läst en tidningsartikel om självtestet så åkte vi till köpcentret i Burlöv och köpte apotekets sista prov på hyllan.

Sticket kändes mindre än det man får på vårdcentralen när de ska kolla sänkan. Ett litet glasrör som sög upp blodsdroppen på ett magiskt sätt (kappilärkraften läste man ju om på fysiken, men det såg verkligen magiskt ut) tog någon minut att fylla (hålet i fingret var ju rätt litet) och sen blandade man rörblodet med en vätska och så i med provstickan som efter någon minut sugit upp blodsvattnet.

Sen dröjde några långa minuter, men till slut konstaterade vi iallafall att det bara var ett streck på stickan och inte två. Så tack och lov verkar jag själv inte vara glutenintolerant. Min fru såg dock lite ledsen ut så hon fick en kram.

Etiketter: , ,

Kommentera

