Centern siktar på en procent

by

Centerns ultraliberala förslag om fri invandring, månggifte och plattskatt har börjat få lite mothugg. (förslaget, sammanfattning) Framförallt framgår det mellan raderna (se Staffan och Pers länkar längre ner om Johan Norbergs bok Migrationens kraft) att de allra flesta röstberättigade kommer att få det sämre med det här förslaget.

Vad jag lärt mig är att folk röstar efter plånboken så jag ställer mig frågan om det finns 4% väljare som skulle få det bättre ekonomiskt med centerns förslag på politik och kunna rädda centern kvar i riksdagen?

I USA har vi sett att det går att få igenom en politik som väldigt få tjänar på, men det har gjorts genom att de rikaste 1%:en köpt sig politiker med kampanjbidrag och när politikerna sedan valts så har de gjort så att resterande 99%  fått det sämre ekonomiskt. Samtidigt som just de rikaste 1%:en fått det klart mycket bättre ställt ekonomiskt. En liknande utveckling kan förutses med centerns idéprogram enligt Staffan Danielsson och Per Pettersson.

I Sverige tror jag inte det går att köpa inflytande på det sättet och de 1% som skulle tjäna på centerns politiska förslag kan bara rösta för just sin 1%.

Den andra frågan jag ställer mig är – hur tänkte Centerns idé-grupp när man lanserade ett förslag som nästan alla röstberättigade skulle förlora ekonomiskt på?

Det lär hur som helst bli en intressant partistämma att följa i vår, jag tar fram popcornen redan nu!

 

Etiketter:

Ett svar to “Centern siktar på en procent”

  1. Centerns nya kläder « Christian Engström, Pirate MEP Says:

    […] om ämnet: Piraten Anders: Centern siktar på en procent SR: Motståndet inom C […]

Kommentera

