Gärdsgårdar i Skåne och besök i Skrylle

by
Skrylleskogen var minst sagt fuktig.

Skrylleskogen var minst sagt fuktig.

Eftersom barnen spelar så mycket dataspel att ögonläkaren i fredags tyckt det var dags att göra pauser och titta på långt håll för att inte ögonen skulle växa fel så tog vi idag en sväng ut till Skrylle. Skrylle är Lundabornas motions och skogsområde någon mil utanför staden. Är det något jag tycker är konstigt med skåne och Lund så är det just detta att man måste åka bil för att komma till en skog. När jag växte upp hade jag närmsta träd 5 meter utanför hyreshusets fönster och tittade rätt in i trädkronorna.

Skrylle var som vanligt ett skogsplanterat torpställe där stengärdsgårdarna numera löper genom skog. Det blev en del frågor kring det där så nu har jag surfat upp en sida om skånska gärdsgårdar. Håll till godo – länk.

Just skogspromenaden på 3 km spåret var annars en riktig hit. Det tillhör inte mina favoriter med mörk granskog, men efter flera dagars regnande och en lågt stående sol så var mossan glittrande grönfuktig och väldigt vacker mellan träden. Bilden är tagen en bit efter granskogen.

Etiketter:

Kommentera

