ASUS RT-N66U vs DIR-655

by

Facebook tar all tid, men känns rätt meningslöst… så tänkte börja blogga lite igen och tvinga mig skriva varje dag. Iallafall något.

I takt med att vi har fler och fler apparater här hemma som är trådlösa, nu en 7 stycken enligt listan i den gamla D-Linken DIR-655, så har den fått mer och mer problem. Trots att den klarar N-standarden så levererar den inte mer än ~20 mbps runt i huset. Plus att den mystiskt tappar förbindelserna i en 2-3 sekunder några gånger per timme vilket gör det jobbigt att kolla på streamade TV-sändningar från SVT-Play. Detta händer även om man kopplar sig med kabel… Ett tag trodde jag det var fel på den, men byte till en nyare hårdvaruversion i våras hjälpte inte. Kör dessutom en del tunga jobb-backuper hit hem så det är helt enkelt dumt om den strular.

Kollade runt på nätet och såg att den burk som folk var mest nöjda med och som varit med ett litet tag var en ASUS RT-N66U, bäst täckning och stabilitet, samt 5GHz bandet som jag trodde skulle kunna fungera bättre än det rätt utstörda 2.4 GHz bandet här i kvarteret.

Efter lite meck igår med att ASUSen stängde av sin egen webserver vilket krävde en factoryreset, så kan jag konstatera att det var ett väldigt bra köp. 5GHz bandet ger 80-100 Mbps i hela huset. Upptäckte nämligen att min gamla ärvda laptop stödde A-standarden också! Positiv bonus kan man säga! 2.4 GHz bandet ger faktiskt också en 60-100Mbps i huset, så varför min gamla DIR-655 inte klarar det förstår jag inte. Ipaddarna stödjer A-standarden på 5GHz, men klarar bara en ~30Mbps, likaså min telefon. Allt enligt http://www.bredbandskollen.se

Dagens ena jobb blir att öppna portar för backuperna och se till att DynDnserna funkar som de ska här hemma. Det andra blir att reda ut varför vmware maskinerna inte kopierades som de skulle igår. Konstaterade att vmwares enklaste managed flyttlösning kostade ~€4000, så fick göra det själv istället. Efter en timme så dog alltihop, så nu räknar jag med att ha 4-5 trasigt halvkopierade servrar som behöver vara i drift på onsdag när vi ska börja jobba igen. Suck. Sist gick de inte att rädda alls eftersom filer försvunnit, får se hur det blir idag…

Kommentera

