Gästbloggare: Mattias ‘Mab’ Bjärnemalm

by

Mattias Bjärnemalm gästbloggar hos mig idag, det är ett i en rad av inlägg han gör runt om på olika bloggar fram till valdagen.  /Anders H. som rodnar lätt här bakom bildskärmen. Tack Mab! [Edit – rättat mitt stavfel]


Det här är sjuttonde dagen i min gästbloggsturné som jag kör fram till valet hos olika pirater runtom i landet. Nu är det bara två dagar kvar tills allt avgörs!

Eller? Kanske är det inte riktigt så drastiskt. För att kunna undvika att skriva inlägg som handlade om hur vi som politisk rörelse skulle hantera ett eventuellt valnederlag nu i valspurten så passade jag på att skriva ett sådant inlägg redan i januari i år. Det jag skrev då stämmer fortfarande lika bra nu. Så därför kan jag skriva om något helt annat idag.

Jag tänkte skriva om Anders vars blogg det är jag gästar idag. När jag började min gästbloggsturné var en av mina förhoppningar att kunna dra med mig lite publik från de större piratbloggarna till de mindre. Nu vet jag inte om jag uppnått någon sådan effekt, men om det skulle vara så att jag lyckats så kan det vara bra för er att veta att Anders blogg är en sådan blogg som jag anser förtjänar mer uppmärksamhet än den får. Även om bloggen lever en ganska anonym tillvaro med inte särskilt många inlänkar så skrivs den av en inom piratpartiets absoluta toppskikt, och som sådan värd att uppmärksammas och granskas. Anders är nämligen distriktsledare för Södra distriktet, vilket i praktiken innebär att han är den högste funktionären inom partiets operativa verksamhet för södra Sverige (dvs Skåne, Blekinge och Småland).

Bloggen påminner väldigt mycket om Anders. Den är lågmäld och artig, men vågar samtidigt ställa frågor som är tankeväckande och ibland provocerande. Överlag så formulerar den sig gärna i frågor som öppnar för diskussion snarare än i tvärsäkra påståenden. Det är inte heller ovanligt att den för fram perspektiv och tankar som annars helt skulle förbisetts. Utan att på något sätt verka världsfrånvänd eller abstrakt.

Precis som Anders gör när man diskuterar med honom vid andra tillfällen.

Jag träffade Anders för första gången på ett piratmöte i Lund under våren 2006. Det var en försynt man som såg ut att vara ett par år äldre än jag men ännu inte gammal. Kläderna, glasögonen och hela kroppsspråket avslöjade att det var en dataingenjör eller tekniker jag hade framför mig. Han frågade om det var okej att han satt och lyssnade på vårt möte. Om jag förstod honom rätt var han ännu inte medlem, men intresserad av våra frågor.

Anders blev en återkommande deltagare på våra möten i Lund. I början pratade han inte så mycket, utöver de där eftertänksamma frågorna som han alltid lyckades leverera. Alltför sällan hade jag nog något vettigt svar att ge, men han fortsatte i alla fall att dyka upp på mötena. Efter ett par möten började han även försiktigt att föra fram egna synpunkter på det vi diskuterade.

På den tiden gick vi alltid från fikat direkt till att dela ut flygblad inför höstens val. Det var givetvis upp till var och en om man ville delta i flygbladsutdelningen eller om man ville smita efter fikat. Anders avvek normalt efter fikat. Men så en dag köpte han en pirattröja (piratkläder såldes på lite olika sätt på den tiden, varav ett sätt var ur bagageluckan på min bil) och bad att få följa med.

Innan jag visste ordet av det hade Anders ett finger med i det mesta som hände i Lund. Tack vara honom köptes det in grymt snygga USB-armband (som dock snabbt blev sorgligt föråldrade med sina 128 mb minne). Han var en av de personerna som jag som valkretsledare vände mig till för råd och stöd. Själv var jag på den tiden ganska impulsiv och energisk i det jag gjorde inom partiet. Anders var motsatsen. Han var lugn, eftertänksam och metodisk. Allt som man kunde behöva i ett bollplank.

När jag flyttade från Lund i slutet av sommaren 2006 och lämnade över min valkrets till min dåvarande vice valkretsledare var Anders en av dem jag höll kontakten med. Jag har alltid varit en sådan person som vill ha koll på vad som händer på ställen där jag varit engagerad, och Anders sätt att betrakta och ta in omgivningen gjorde att han kunde ge precis all input som jag ville ha för att släcka mitt nyfikenhetsbegär och mer.

När Skåne ett tag senare behövde en ny distriktsledare efter en tid av interna spänningar var Anders det givna valet. Hans ödmjuka och medlande framtoning var precis vad som behövdes. Så Anders klev upp som distriktsledare och hamnade därmed i partiledningen. En position han suttit ohotad på sedan dess.

Anders och jag fortsatte att hålla sporadisk kontakt. Jag vände mig till honom när jag ville få veta vad som hände i syd, och han vände sig till mig när han ville bolla vissa saker som hamnade på hans bord som distriktsledare. Särskilt hur man skulle hantera konflikter och människor som inte fungerade ihop var ett ämne som dök upp mer än en gång när vi talades vid.

På avstånd såg jag honom växa in i en ledarroll där han kände sig bekväm och utveckla en ledarstil som helt och hållet bygger på att lyssna, ta in och försöka förstå vilka viljor och behov de aktiva har. Ibland oroades jag över att han verkade en aning passiv som ledare, men på det hela taget har han lyckats få en samling väldigt individualistiska funktionärer att dra åt samma håll. Lägg på det en märkbar pliktkänsla och noggranhet när det gäller att delta i partiledningens möten och arbete.

Då har du en ganska tydlig bild av Anders.

När vi började diskutera riksdagskandidater och system för att få fram listorna på våra valsedlar argumenterade jag länge och ihärdigt för att det borde finnas ett inslag av valberedning i processen på något sätt för att säkerställa att personer som kanske inte tar så mycket plats själva, men ändå har vitala kompetenser att tillföra en grupp, skulle kunna placeras på valbar plats. Även om min argumentation var av det generella slaget var Anders helt klart en av de personerna jag tänkte på.

Vid ett antal tillfällen påstod jag också att den bästa tänkbara riksdagsgruppen nog var om vi kunde klona Anders i tillräckligt många exemplar för att utgöra hela vår riksdagsgrupp. Jag ansåg att hans ödmjuka framtoning skulle vara det bästa tänkbara för oss i en riksdag där det handlade om att få de andra partierna att ta till sig våra frågor. Jag har aldrig trott att vi kan komma någon vart på att försöka spela ut blocken mot varandra. Givetvis behöver vi vår vågmästarroll för att bli intressanta att prata med, men det är inte tillräckligt om vi inte samtidigt är så pass förtroendeingivande att bägge sidorna vill ingå avtal med oss.

Anders är så pass förtroendeingivande. Vilket nog alla som träffat honom i verkligheten kan vittna om.

Nu fick vi ingen kloning, och inte heller en valberedning som kunde säkerställa en balanserad grupp riksdagskandidater. Anders lyckades ändå placera sig så pass bra att han kom att ingå i vår utpekade riksdagsgrupp. Men med en placering som nummer tio på valsedlarna i södra distriktet är hans riksdagsplats allt annat än säker vid ett inträde i riksdagen. Skulle vi snubbla in precis över 4%-strecket kommer han inte få en plats. Vilket är synd, för jag kan inte tänka mig någon annan kandidat som står högre upp på våra listor som skulle kunna fylla den roll som jag tror Anders skulle ta i vår riksdagsgrupp.

Men jag misströstar inte. För känner jag Anders rätt kommer han fortsätta att slita för partiet oavsett valutgång. Det är helt enkelt sådan han är.

Imorgon fortsätter min gästbloggsturné på Stefan Flods blogg. Håll utkik efter mig där!

Etiketter:

Kommentera

