Kamrat 2.5% – din väg till regeringsmakten med piratisk hjälp

by

Jag råkade av en slump springa på Erik Laakso inför TEDx Almedalen. Jag hade hört hans namn, men visste inte i vilket sammanhang. Nu inser jag att han har skrivet en av de intressantaste bloggposterna på månader. Den handlar om kamrat 2.5% och att Piratpartiet behövs i riksdagen. Läs gärna kommentarerna på hans blogg också.

Saken är den att Erik inte är ensam. Jag stod i Piratpartiets tält under Almedalsveckan. Jag fick samma kommentar från i stort sett alla partiers företrädare som var under 35. – Ni behövs i riksdagen. Det jag minns mest är några personer från Miljöpartiet, och några från Centern och Folkpartiet som önskade oss lycka till. Uppriktigt och med hopp i rösten om att Piratpartiet faktiskt skulle kunna få deras egna partier att göra rätt saker. Precis som Erik för socialdemokraterna. Samma sak upprepade sig på Kiviks marknad:

– Jag är M/KD/S/X/Y/Z men fortsätt kämpa, ni behövs! sa de.

Piratpartiet har enligt SIFOs senaste mätning garanterat 1.6% och ytterliggare drygt 4.4% kan tänka sig att rösta på oss och kommer att göra det om någon av våra frågor hamnar på dagordningen inför valet. Det ger tillsammans 6% enligt Svenska Dagbladet, men Piratpartiet behöver alltså bara få 2.5% av dessa osäkra för att komma in. Därav kamrat 2.5% (som anspelar på gamla kamrat 4%)

Är du som Erik och de andra jag träffat som försöker driva ditt parti framåt i rätt riktning(TM) så har jag en idé för att väcka kamrat 2.5%:

Skriv, debattera och blogga om det just du tycker saknas hos ditt eget parti. Nämn Piratpartiet, FRA, Datalagring och nätets betydelse för framtiden.

Under Kiviks marknad hörde jag även en vänsterpartist säga till en väljare att vi ändå var liberala/höger, lite lätt korrigering kan därför vara värt att nämna – Vi valde den grupp i EU-parlamentet som gav oss det bästa budet för att driva våra frågor. Och vi ämnar göra detsamma i riksdagen. Så påverka ditt parti och väljarna i piratisk riktning redan nu! Det kommer att löna sig!

Här är en sammanställning av fler bloggar som kommenterat Erik Laaksos 2.5% –

Belsebjörn (Piratisk och positiv)

Signerat Kjellberg (Alliansen och positiv)

ClaesKrantz (Socialdemokrat och negativ, tror att en röst på PP är en förlorad röst för socialdemokraterna. Jag påstår att kamrat 4% har alltid handlat precis om motsatsen! )

Göran Widhamn (Piratisk och positiv läxar även upp ClaesKrantz)

Futuriteter (Piratisk)

AnnaTroberg (Piratisk och sammanfattande av vad de positiva skrivit)

Johan Westerholm (Socialdemokratisk och positiv sammanfattar varför socialdemokraterna driver jobbfrågan över allt annat. Jag anar att man bara klarar att driva en fråga. Skoj/Ironiskt eftersom den största invändningen mot oss i Piratpartiet brukar vara att vi inte har ett heltäckande program 😉

Brockman (Socialdemokratisk, positiv men trött efter interndebatterna)

Martin Moberg (Socialdemokratisk – inlägget borttaget men reparerat här, han förstår inte poängen med Laaksos förslag. Det är rätt enkelt, om Socialdemokraterna går PP till mötes så är det Win Win för honom och Socialdemokraterna. )

Hartman (Socialdemokratisk – tyngsta inlägget. Propagerar för en kursändring inom Socialdemokratin, och det känns verkligen som han försöker få en supertanker att svänga.)

Magnihasa (Piratisk? ! – Postitiv)

Jardenberg (Piratisk? ! – Metakommenterar samtidens bloggar)

Kulturbloggen (vänster – Positiv, men är besviken för att Piratpartiet inte hör av sig mera)

Lakes Lakonismer (Centern – Betonar vikten av att tänka själv)

Rick (Piratisk – applåderar Laakso)

Opassande (Piratisk – om slutet på korspollineringen och idéutbytet inför uppslutningen mot partierna. Nu med en tvärpolitisk uppmaning att beskriva framtiden för att gjuta nytt liv i de politiska visionerna! Heja Emma! Jag hörde en sån efterlysning på Kiviks marknad också!

Etiketter: ,

11 svar to “Kamrat 2.5% – din väg till regeringsmakten med piratisk hjälp”

  1. Toledomahn Says:

    Vaddå kamrat 2,5%????

    Vi behöver inget sånt!!!

    Vi klarar oss bra utan sånt skit!!!

    Vi Pirater ska stå enade och starka utan nåra stödröster från vare sig Alliansen eller dom Röd-gröna!!!

    We CAN do it så kan alla sluta tjata om kamrat 2.5%!

    • Anders Hedberg Says:

      Vi behöver definitivt att folk skriver om våra frågor, folk som är utanför kärnan av pirater men som sympatiserar med våra idéer. Statsvetaren som uttalar sig runt SIFO-undersökningen och som bekräftas av Rick säger att vi behöver få upp en av våra frågor i media inför valet. Får vi det är vi hemma.

      Det är inte riktigt samma sak som att det är stödröster från vänster eller höger, det kan lika gärna vara soffliggare som faktiskt röstar. Just igår så pratade jag med en hel del folk i Kivik som faktiskt inte sett oss sen EU-valet och undrade om vi ens ställde upp i riksdagsvalet. Så osynliga är vi just nu. Kollar du bloggundersökningarna så når vi inte heller utanför piratbloggarna just nu.

  2. Beelzebjörn Says:

    Jag hörde att ni var rätt aktiva och synliga på kiviks marknad. Bra jobbat!

    Håller för övrigt med om din iakttagelse – de flesta verkar hålla fast vid sitt block samtidigt som de talar om hur mycket de hoppas på ett PP i riksdagen.

    ”Det är viktigt, jag hoppas att NÅGON tar tag i det…”

    Visste jag inte bättre skulle jag inbilla mig att allt prat om hur jämnt det är mellan blocken utnyttjas för att avskräcka folk från att rösta på småpartier.

    • Anders Hedberg Says:

      Jo, ett jämnt val mellan blocken ”drabbar” småpartierna, det syntes tydligt 2006.

      Men att NÅGON ANNAN (TM) faktiskt tar tag i det är inte helt fel. De 4% som inte bestämt sig för att rösta på oss ännu, ligger förmodligen i samlingen soffliggare/proteströstare och bara delvis bland S&M’s mittenväljare. Med press och media från annat politikskt håll så kan vi få de till valurnorna och på vår sida. Jag tror det är därför som SD-anhängare på bloggar etc. är rätt aggressiva mot oss, jämfört med vad andra partiers företrädare är.

  3. Toledomahn Says:

    Jag kan inte svara för alla men jag tycker att ALLA som nånsin fildelat 1 enda djävla fil överhuvubdtaget borde rösta på PP!

    Enbart det ger 1,5 miljoner röster!!!

    Utöver det så ska jag personligen försöka göra vad lilla jag kan med klistermärken och utdelade flygblad för att PP ska komma in i riksdagen!

    Om ALLA gör likadant så har vi en GARANTERAD plats i riksdagen så om det endast är 1 ynka mandat!!!

  4. Johanna Drott Says:

    Väl skrivet!

    Jag kan dessutom, i all korthet, bekräfta att Magnihasa indeed är piratisk. 😉

    • Anders Hedberg Says:

      Jo, nu såg jag det! Tack, ändrat! Ändrade även Jardenberg, även om jag inte såg det på hans blogg så sa han det på TEDx Almedalen. Mycket klokt folk som är piratiska 😉

  5. Joakim Jardenberg Says:

    Också indeed piratisk http://jardenberg.se/b/jag-en-pirat/

  6. Politiska inlägg från Twingly 2010-07-23 Says:

    […] Linking blogs (6) Resursbloggen, Högbergs tankar, Mitt i steget, Johan Westerholms blogg,Piraten Anders » Kamrat 2.5% – din väg till regeringsmakten med piratisk hjälp, [ s-buzz ],Martin Mobergs […]

  7. Pontus Says:

    Denna idioti fick mig precis att ångra mig ang att rösta på pp.
    Fram till nu var det ett säkert val.
    Att man sysslar med sånt här skit, nä fy fan

Kommentera

