Härskartekniker i politiken – Bland tomtar och troll

by

Göran Widham har skrivit en mycket tankeväckande artikel i Svenska Dagbladet om härskarteknikerna i politiken. Läs den här.

Han skriver bland annat ”…hela den politiska klassen försöker stänga ute nytillkomna från maktens korridorer”.

Han beskriver även spelets regler, både de som står nedskrivna och de som bara finns där. Liksom Widham så tycker jag de flesta trösklar är bra, lite motstånd och tröghet är bra för en stabil demokrati, men samtidigt reagerar jag starkt när de här trösklarna missbrukas… tja, kolla själv hos JO i JO kritiserar valnämnden i Lund. Det går med andra ord att inom demokratin fixa rätt på det och få de etablerade att följa spelreglerna när de tar ut svängarna för långt. Skönt.

På samma tema drar jag mig även till minnes Jimmie Åkessons annars rätt lama tal på Donners plats i Visby, den enda gången han lät engagerad var när han talade om att han inte fick vara med i SVT’s slutdebatt. Det går som ett mantra bland supportrarna.

Och apropå TV-debatter så har Christian Engström en helt underbar historia från första valet (eller var det Rick?). Han trodde han skulle vara med i en seriös TV-debatt inför valet, i ett program ordnat av Ashberg. Uppklädd inför debatten kommer han dit och möts av de andra småpartiernas kandidater, bland annat en man i full tomtekostym.

Det är humor det. Alternativt förlöjligande som härskarteknik. Fast mest humor, iallafall om man har glimten i ögat.

Etiketter: ,

8 svar to “Härskartekniker i politiken – Bland tomtar och troll”

  1. toledomahn Says:

    Dom kan försöka hur mkt. dom vill med sina sk. ”Härskartekniker” men när demokratin i Sverige är hotad och på fall så hjälper inga härskartekniker i världen!

  2. Arakun Says:

    Det var Rick som var med i en debatt i Insider i TV3 mellan 16 småpartier. Tomten heter Bosse Persson och representerade Palmes Parti, ett av hans många tramspartier han skapar varje val. Han verkar dock gilla Piratpartiet (http://www.youtube.com/watch?v=PdLWAMtokrA).

    Jag har sett hela programmet på YouTube men nu kan jag inte hitta det (bortplockat?). Det finns också en död torrent på TPB. Kanske sitter någon på AVI-filen och kan ladda upp den någonstans. Tills vidare får den här ihopklippta videon illustrera nivån på programmet: http://www.youtube.com/watch?v=NtV91TVIEIE . Rick ser faktiskt ganska road ut där i bakgrunden.

    • Anders Hedberg Says:

      Jo, tomten är för god 😉 Undrar om det inte är Ellen och Nelly han fått tag på i första filmen. Annars brukar han var lite svårdebatterade när vi haft flygbladsutdelningar i Malmö… men det brukar bli lite publik runt diskussionerna.
      Och Jo, det var Rick där i Insider. Vilken soppa. Halleluja!

  3. Jenny Says:

    Tack för din kommentar på min blogg.
    Av vad jag förstod så upplever du att dagens sjukförsäkring är bra eftersom arbetsgivarna skulle behöva vara mer omsorgsfull om sin personal. Det stämmer inte med mina erfarenhter av vare sig den nya lagens grundtanke eller konsekvenser så jag blir lite nyfiken vad du baserar det på. Min uppfattning är nästan helt tvärtom, att den nya lagen dels tvingar sjuka tillbaka till arbetsmarknaden och dels gör det lättare för arbetsgivaren att göra sig av med dem som drabbats av sjukdom.
    Det var det som var grunden till mitt inlägg.

    Jenny

  4. Toledomahn Says:

    Nej, dagens sjukförsäkring är inte bra. Var skrev jag det?

    Vad jag enbart talade om var härskartekniker som hotar uppstickarpartier och inget annat.

    • Anders Hedberg Says:

      Tror Jennys kommentar gällde en kommentar jag gjorde på hennes blogg där hon frågade om PPs syn på sjukförsäkringssystemet.

      • Toledomahn Says:

        Jo, jag insåg mitt misstag men hade hon skrivit ett @ så hade man sett tydligare att hon svarade på DITT inlägg,

        Sorry!

  5. Tweets that mention Härskartekniker i politiken – Bland tomtar och troll « Piraten Anders -- Topsy.com Says:

    […] This post was mentioned on Twitter by Ann Markström, Piratbloggar. Piratbloggar said: Piraten Anders: Härskartekniker i politiken – Bland tomtar och troll: Göran Widham har skrivit en mycket tan… http://tinyurl.com/24mk8ce […]

Kommentera

