Valkompassen – att lita blint på experter med fel kunskaper

by

Valkompassen där man som väljare kan svara på ett antal frågor och sen se vilket parti man ligger närmast, lanserades med buller och bång i veckan som gick.

Jag vet inte hur det är med er, men när jag svarade på frågorna så hamnade två av tre partier överst som jag nog aldrig ens skulle kunna tänka mig att rösta på. När dessutom folk tar det som sanningar, agerar på det och kastar ägg på vad de tror är en smyg-Sverigedemokrats hus undrar man lite hur det är ställt med det kritiska tänkandet.

För er som undrar så ligger jag politiskt väldigt i mitten, vilket alltså slår helt fel i den ursprungliga varianten av valkompass. Såhär förklarar testets skapare varför alla mittenväljare blir SD:are och Vänsterpartister. Att han inte hittar felen utanför sin egen fyrkantiga låda är ju uppenbart nu efter att Piratpartiets Mikael Nilsson gjort en matematisk analys av deras test.

Mikael har gjort ett suveränt arbete med att faktiskt analysera och rätta till valkompassen. Jag vet inte hur det är med er, men i den rättade varianten så hamnade överst de tre partier jag faktiskt röstat på i ett faktiskt val de senaste 20 åren. Stående ovationer från min sida, Mikael! Du behövs definitivt i riksdagen!

Prova själv, den rättade versionen finns här. Valkompass.se

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Valkompassen – att lita blint på experter med fel kunskaper”

  1. kd35a (pp) Says:

    Jo, jag blev också duktigt förvånad! Förstog inte riktigt hur jag kunde hamna i närheten av KD och SD, två av dom partier som jag har mest svårt för…

    Mikaels resultat var betydligt bättre, men kändes fortfarande inte helt rätt.

    Sedan var ju frågorna riktigt usla. Bugning t ex, menas det då FRA-style, eller riktad bugning efter att en domstol godkänt med bra mekanismer för att förstöra materialet om det inte har något värde etc.?

    Nej, det hade varit trevligt med en som fungerade som den inför EU-valet, den var väldigt bra utformad!

Kommentera

