Raddox på Spotify via Record Union

by

Flera rapporterade i veckan att Warner skulle lämna Spotify. Det verkar ha varit en tidningsanka eller någon form av förhandlingstaktik och Spotify har nu förnekat att Warner drar sig ur via Twitter.

Hur som, det fick mig att söka på lite bra musik igen och det visar sig att Raddox nu finns på Spotify!

Tydligen har några kreativa personer startat ett skivbolag som bara säljer genom näthandlare som streamar musik. Record Union heter skivbolaget. Helt enkelt en lysande idé som troligen är det största hotet mot de traditionella skivbolagen på mycket länge. Artisterna laddar helt enkelt upp sin musik, och Voilá! Sen finns den sökbar på Spotify och Last FM.

Jag blir så glad! Hittade faktiskt direkt några riktigt bra artister, men kommer nu att lyssna på nya Raddoxfavoriten ”Varför har jag ingen smörgås” på repeat ett tag till!

Etiketter: , ,

9 svar to “Raddox på Spotify via Record Union”

  1. Jonas Says:

    cdbaby.com verkar vara en liknande tjänst. Efter lite snabb läsning verkar det som att de ger tillbaka 91% av intäkterna från onlineköp och streamningar. Record Union ger tillbaka 85% och tar de första $5 årligen.

    (Observera att detta var via en *snabb* titt och det kan gömma sig nackdelar någonstans)

    Alltid trevligt med valfrihet🙂

  2. tom Says:

    roligt att jag hittade den här posten.. orginalet till smörgåslåten är min egen Jester Project – Forever. Kolla in: http://www.jesterproject.com där orginalet finns!

    Kanon att Raddox finns på Spotify!

    • Anders Hedberg Says:

      Otroligt kul! Undrade just vad det var för text som låg i bakgrunden på smörgåslåten😉

      Har haft en riktigt dålig dag när jag försov mig efter en hemsk natt, urladdad telefon, arga gamla kunder som hörde av sig, huvudvärk och illamående, men nu börjar den bli bättre efter att jag letat upp hörlurarna😉

      Sensmoral, man ska inte äta så mycket mandelmassa som jag gjorde igår kväll på fettisdagen utan leta reda på lite bra musik istället!

  3. Andreas Edström Says:

    Hello guys!
    Jag har kollat runt väldigt mycket efter smartaste sättet att få ut sin musik på nätet och kommit fram till att Record Union är bäst. Billigast och väldigt smidigt, inga månadsavgifter o inga gömda avgifter.
    Jag registrerade mig där för några dagar sedan och har redan laddat upp första skivan. Det kommer tyvärr dröja några veckor innan skivan finns uppe på Spotify o iTunes, men tids nog dyker den upp.
    If ni inte redan registrerat er så har jag en A&R-kod som innebär 2 st gratis UPC-koder som egentligen kostar $10/st.
    UPC-koden måste man ha för att publicera en skiva eller en singel.

    Här kommer A&R-koden…Varsågoda!

    10ACaf2a8d

    Good luck o hör av er till edizz@junkmail.com om ni har frågor.
    / Andreas**

    • Anders Hedberg Says:

      Oj, går det alltså att få loss såna där koder utan att bli medlem i Stim? Jag hade en kollega som svor ve och förbannelse över Stim för att deras kör inte kunde ge ut en CD i Sverige. Allt är fritt och öppet på pappret, men cdpressarbolagen vägrade ta i något som inte hade en sån här kod. Enda sättet att få en kod var att ge bort sin upphovsrätt till Stim och dessutom betala minst 60.000 kr till dem. *Sic* Det löste sig till slut, men det var inte vackert.

  4. Andreas Edström Says:

    OJ? Konstigt!?
    Det är ju skillnad på att publicera en skiva för download-försäljning
    och att sälja en fysisk CD.
    Upphovsrätten vill Stim aldrig sno. Jag är med i Stim men jag har fortfarande
    rätten till alla mina låtar. Deras jobb är att dra i cash från ex radio för att jag ska få mina pengar. O några 60 tusen har jag aldrig hört talas om?
    Jag har fortfarande koderna att ge ut!
    A&R-kod: 10ACaf2a8d

    • Anders Hedberg Says:

      Det löste sig till slut för kören på något sätt, men min kollega var inte glad på stim.

      Men det här var intressant – så rätta mig gärna om jag har fel – när du går med i Stim så skriver du över den kommersiella biten av upphovsrätten på dem. Dvs du kan inte längre spela dina egna låtar på en konsert utan att rapportera in det och betala Stim. Stämmer inte det?

      (den intellektuella biten att man är upphovsman kan man ju aldrig bli av med i Sverige ens om man ville😉

  5. Andreas Edström Says:

    Vad jag förstår så är Stim BARA bra för dig själv.
    Dom ser till att du får dina pengar. Självklart får du spela dina
    låtar hur mycket du vill utan att rapportera in, men det är ju du själv
    som förlorar cash på det.

    • Anders Hedberg Says:

      Hmm, jag hoppas du har rätt, men lite googling gav att det är rätt många pirater som tror tvärtom så jag mailade frågan till Stim:

      ”Kan ni kasta lite ljus över den här frågan, framförallt vad som gäller egentligen avtalsmässigt för en musiker som gjort sin egen musik. Får han spela den offentligt i komersiella sammahang utan att rapportera in det till er?”

Kommentera

