Kinesiska teckentabeller

by

För några år sedan satt jag och översatte teckentabeller. Hexadecimal koder som rätt tolkade blir till tecken på en bildskärm. Kineserna hade ett flertal varianter, varav den största teckentabellen nog rymden över 20 miljoner tecken. Den amerikanska ASCII tabellen som jag växte upp med rymmer mindre än 100 skrivbara tecken som en jämförelse.

Jag minns att jag testade att surfa runt på kinesiska sajter och att jag undrade vad det verkligen stod. Bilderna triggar ju fantasin och vissa tecken förekom nästan i varje mening. Nu hittade jag via den här bloggen en sida som hade hjälp mig. Inte bara teckentabeller, utan även en beskrivning av vad tecknen faktiskt betyder. Äntligen! Här är tecken-sajten.

Etiketter:

Kommentera

