Bokföring i en brytningstid

by

Sen som vanligt och i sista minuten har jag lämnat in pappren till bokföring och revision. Får ett samtal efter en dag – Vi måste veta vilken försäljning som hör ihop med vilken betalning till banken.  Tydligen självklart i en pappersvärld, men vänta lite så ska jag förklara hur det funkar i den nya.

En rysk kund lägger en order i min webshop. Kunden betalar med kreditkort. Kundens pengar växlas från Euro till kronor. Pengarna sätts in på mitt bankkonto.

Lätt kan man tro. Jag får betalt och allt är ju frid och fröjd. Men det här handlar om datorer som kommunicerar och att det ska redovisas. Nu blir det mindre skoj.

Webshopordern är helt Ok. Någostans noterar kreditkortsföretaget in att de ska betala 30 kronor mer till mig än vad ordern var på. Loggarna är nu borta och det går inte att felsöka. Nåja…jag vann ju 30 kronor och ingen har klagat så just det fallet kanske vi kan släppa… Vi drar lite i andra ändan i kedjan istället. Jag får in pengar på mitt företags bankkonto. Vem har betalt detta? Banken har ingen notering om det(!) men det står ”Ersättning för korttransaktioner” på 100 ställen.  Likaså har växlingen av Euro/NOK/DKK ingen kopplingen till något transaktionsnummer hos banken . Hmmm. Spännande. Manuell läsning och ihopkoppling där en betalning kan vara flera personers betalningar i flera valutor under en dag…. ehh… hur många Euro kan en summa på 3134,20 kr motsvara den 9:e oktober 2008? Är det order 10044254 eller möjligtvis order 1003442.

Funderar på vilket som är snabbast, programmera något som läser in Exceldokument från webshoppen, några regexpar för att tolka hopslagna datum och  id-strängar hos kortförmedlaren , kanske XML mot kortväxeln och sen slå på banken tills jag kan få direktaccess till deras APIer..? eller att göra allt manuellt.

Seriöst, vem kan driva en webshop idag på hobbybasis? om man måste skriva sina egna bokföringsprogram bara för att få rätt på alla siffrorna?

Nästa företag får nog bli på Jersey där vi tågluffade för en 15 år sen. Enligt busschaffören så brydde de sig aldrig om att han inte deklarerade ! Vilket paradis en sån här dag!

Etiketter:

Ett svar to “Bokföring i en brytningstid”

  1. Zack Says:

    Vad heter din webbbutik? Bra/Rolig avslutning 😀

Kommentera

