Ipredator goes live!

by

Jag fick ett mail från Ipredator om att deras anonymiseringstjänst nu faktiskt är i drift på riktigt. Ipredator startades som ett TPB projekt och enligt Marcin’s FAQ postad i somras är jag alltså en av 180.000 människor som anmält mig till tjänsten.

Här är mina första intryck:

Som Marcin skriver i FAQ’n så påminner det mesta om Relakks, men ska tydligen driftas på andra servrar. Skapandet av kontot funkade med påhittat namn och mailadress. Betalningen vågade jag inte chansa på utan använde mina riktiga uppgifter tillsammans med mitt betalkort. Det funkade smidigt det med.

Instruktioner fanns sedan inte för Windows 7, men jag följde instruktionerna för Windows XP och lyckades få upp nätverket på första försöket! Det var smidigare än vanligt! Windows 7 är ett fall framåt för Microsoft (Jag vet, men jag är inte religiös! 😉 ) Som ni ser i bilden nedan växlades min Comhem-adress mot en IP-adress hos ett välkänt Lundabolag i bredbandsbranschen !

Jag sitter på en konstig dator idag så bredbandskollen.se rapporterar konstiga saker både med och utan krypterad förbindelse, så jag publicerar inte de siffrorna då felet ligger hos mig, inte krypteringstjänsten i sig. Ipredator  är iallafall betydligt snabbare än SwissVPN och VPNGates som jag provade för ett år sedan.

Etiketter: ,

3 svar to “Ipredator goes live!”

  1. E-mannen Says:

    Själv lyckades jag igår få min bittorrent-client att enbart köra med Ipredator, även om Ipredator rasar (dvs, bittorrent-clienten ska INTE falla tillbaka på mitt vanliga IP när jag tappar Ipredator-uppkopplingen).

    Detta var idiotenkelt att göra i Vuze/Azureus på XP men nu sedan jag bytt till Windows 7 så envisas programmet med att byta default-interface när Ipredator trillar bort. grrrr!!!!

    Istället blev det ett fulhack med hårdkodade IP-listor i Windows firewall.

    Någon som har en bra lösning?

    • Anders Hedberg Says:

      Oj ja. Det där är ett allvarligt problem. Demade kryptotunnlar via wireshark på Dreamhack för något år sen och såg plötsligt mina POP3 lösenord i klartext.

      Hur gjorde du för att den ska blocka när pptp tunnel rasar i XP? (vilket var det jag demade då)

  2. E-mannen Says:

    I XP så fungerade settingen i Azureus där man kan binda till ett specifikt interface. Mitt VPN hade interface ppp[0]. Så jag ställde in den på att binda bara den och inget annat.

    När Ipredator då rasade så låg jag iofs kvar och tittade på svärmen verkade det som (jag såg hur många seeds/leechers som fanns) men ingen upload/download förens Ipredator gick igång igen.

    Dock verkar den funktionen inte fungerar på Win7/nyaAzureus/NyaDatorn eller så missar jag nån inställning.

    Så nu kör jag med att i windows firewall sätta ”Azureus får INTE använda ipnummer 83.x.x.x (vilket är vad jag får från Comhem) och får BARA använda 93.x.x.x (vilket är vad jag får från Ipredator)”. Det är inte snyggt då det failar om Comhem eller Ipredator byter IP-range dock.. . som sagt. fulhack

Kommentera

