Ingenjörstänk vs föreningstänk

by

Det har ju blivit en livlig diskussion om primärvalet inom Piratpartiet och den tekniska lösningen som används för att få till detta. Jag fick en fråga igår från Klara som jag blev lite ställd av – Hur tänker en ingenjör?

Jag ställde den istället till en tjej på jobbet som också är utbildad ingenjör. Hon svarade ungefär såhär:

Som ingenjör tänker jag väldigt logisk och matematiskt. Man fokuserar på lösningar, vilka möjliga lösningar finns det på det här problemet? Man hittar något hyfsat som funkar och så går man på den lösningen. Man fokuserar på att göra och få problemet löst.

Eftersom min kollega även är aktiv som tränare i en ungdomsförening så frågade jag vad hon såg för skillnad på det tänket och hur man tänker och löser problem i en förening –

Där snackar och snackar och snackar man. Man snackar med den, sen med den och sen med någon annan. Man går runt och pratar med olika folk. Vad tycker du, vad sa han, hur gjorde hon? Man bygger allianser och grupper som står mot varandra tills någon hoppar av och slutar.

 

Etiketter: ,

7 svar to “Ingenjörstänk vs föreningstänk”

  1. Daniel Gustafsson Says:

    Denna kultur kanske är specifikt i hennes idrottsförening, dock finns det föreningar där klimatet är mycket bra och man får mycket postivt gjort. Detta skall INTE glömmas!

  2. Kalle Vedin Says:

    ”Man bygger allianser och grupper som står mot varandra tills någon hoppar av och slutar.”

    LOL 🙂

  3. Smen Says:

    Hehehe. Rätta mig om jag har fel, men bör inte ingenjören, efter att ha löst ett problem, snarast credda chefen närmast över, för god insats. Jag brukar glömma det, och är således allmänt illa omtyckt 🙂

    • Anders Hedberg Says:

      Hmm, den har jag inte hört förut, men jag minns att jag nog var rätt besvärlig på mitt första jobb eftersom jag visste bäst och gjorde en massa annat dessutom 😉

  4. kd35a (pp) Says:

    Nu är det antagligen svårt att se när man själv är (blivande) ingenjör, men kan nog instämma. Har också observerat att det är mer fokus på att lösa eventuella problem bland ingenjörer. Medan det i andra grupper händer massa annat som, ur min synvinkel, är helt orelevant, t ex att börja bråka och bygga intriger.

    Skulle vara kul att se hur en icke-ingenjör ser detta!

  5. Jörgen L Says:

    Som systemvetare och inte ingenjör så håller jag till viss del med om den positiva delen av beskrivningen av ingenjören som en ”fixa så det funkar” person.

    Men, man ska inte glömma den andra sidan av ingenjörsstereotypen.

    Den som tror att ALLT har en korrekt lösning, som tror att ALLA motsättningar bara beror på okunskap, att det inte finns objektiva intressemotsättningar, och som tror att det räcker att HA rätt för att FÅ rätt. Samhället och människorna funkar ju faktiskt inte så…. Och om man tror det, så blir verkligheten svårförståelig…

Kommentera

