Att göra en halv pudel funkar inte

by

Chefen för vattenfall skriver att de klantat sig ordentligt i DN och det kan jag hålla med om. När jag i somras gjorde ett jobb i Tyskland så var ju vattenfall det man pratade om med mig som svensk, för folk visste att det var ett svenskt bolag som rev byar och drev kärnkraftverk med säkerhetsbrister.

När Lars G Josefsson (VDn) i DN väl konstaterat att man klantat sig så fastnar han i ett långt försvarstal om att Vattenfall ska leverera vinster till svenska folket.  Inget nämns om det som nu är aktuellt, försäljningen av elnätet och planerna på att starta ännu fler kärnkraftverk. Knappt något nämns om vad man ska göra för att fixa problemen som alla andra ser. Det är väl ändå grundläggande i all kriskommunikation.

Jag konstaterar att deras kommunikationsbyrå inte gör ett speciellt bra jobb just nu… Hmm, det ser ut som om det är personaldirektören som fått hoppa in som kommunikationsansvarig… det förklarar kanske saken.

Aj, jag tryckte inte på publish igår… Nu är det över –  Ny VD rekryteras.

Kommentera

