Huvudet fullt av Öredev

by

Tillbringade torsdagen på Öredev, utvecklarkonferansen i Malmö som är en ”riktigt” konferans. 7 paralella tracks under 3 huvuddagar.

Jag börjar nog bli lite gammal och hittade inga intressanta programmeringsgrejer, men desto mer intressant på Aspects of leadershipErik Lund känner jag sen tidigare så det var inte så mycket nytt för min del, men alltid skoj att träffa honom och höra någon dräpande replik om Scrum. Dan North spann även han vidare på det temat lite senare med lite hands on om vad som kan gå fel när man inför Agile/Scrum. Dan är en väldigt underhållande talare, så vi var några som fick stå utanför salen och kika in genom dörren 😉

Leo Kant – Understanding destructive leadership,  är något jag kommer att återkomma till. Där har vi några saker som är direkt relevanta till Värmlandskonflikten som till och med kom med i lokal TV. Som organisation har vi i PP en hel del att lära där.

Bengt Wendel – gick mycket lugnt igenom hur man coachar folk. Lite frustrerande att inte få tala om svaren eller ens ställa ledande frågor. *Argh*. Mentoring verkar bättre för då får man göra det ;-).  Har nu fått lite boktips från honom som jag ska kolla upp. Pratade även lite kort med honom om hur man kan gå vidare när man hamnat i något som liknar värmlandskonflikten.  Man kan inte backa in i framtiden genom att kolla bakåt. Återkommer där också.

J Davidson Frame – jag minns mest hans osannolika luft-maskingevärsskjutande på fjärilen som flög förbi… Tror han pratade om M1-M4 och S1-S4 indivier och en introduktion till situationsanpassat ledarskap med folk som hela tiden kommer och går i projekten. Också något att återkomma till i samband med PP där alla är superentusiastiska, men ofta saknar erfarenhet och kunskap.

Leif Dagsberg pratade om konsekvenserna av ens handlingar och hur det påverkar motsvarande handlingar senare. Jag hajade inte allt, men ska försöka bena ut det senare.

 

Apropå att bli för gammal för programmering. Jag brukar, som ni som känner mig vet, aldrig ha kavaj. Jag frös förra året så jag hängde på mig första bästa plagg = en kavaj den här dagen.  Dyker upp lagom till frukostbordet på konferansen och inser att jag helt felbedömt klädseln. T-shirt klädda programmerare. Överallt. Då kände jag mig gammal.

En liten knorr till var ju att i eftersnacket till föreläsningarna – så fick jag bra mycket mer uppmärksamhet än jag brukar få för mina frågor. Kavaj har sina fördelar 😉

 

Etiketter: ,

Kommentera

