Finns Gud och den osynliga rosa enhörningen?

by

Jag såg igår på Facebook att Miljöpartiet lär ha fått in en proposition om att rädda den osynliga rosa enhörningen. Jag blev nyfiken på vad det var för udda varelse så jag slog lite på nätet. Döm om min förvåning när det visar sig handla om religion, ett av mina favoritämnen!

När jag skrev förra bloggpostningen om spioneri så hamnade jag även på allas vår Thomas Bodströms blogg, där han efter att ha blivit invald i kyrkofullmäktige frågar sig om Gud finns? (Förhoppningsvis ställer han den som en retorisk fråga, eftersom han är med i både broderskaparna och nu i kyrkofullmäktige, även om han i blogginlägget framstår som lika tvivlande som jag själv 😉

Den osynliga rosa enhörningen härstammar tydligen från en internetdiskussion om ateism. Logiskt så vet vi att den är osynlig för vi har aldrig sett den.Vi tror att den är rosa alltså är vi troende. Både logik och tro alltså. Dessutom har den stora andliga krafter eftersom den kan vara både osynlig och rosa samtidigt!

Det ni!

Här är mer info om den osynliga rosa enhörningen.

Etiketter:

2 svar to “Finns Gud och den osynliga rosa enhörningen?”

  1. Isak Gerson Says:

    ”Finns Gud?” är en ytterst relevant fråga för alla troende. Oavsett om man kallar sig religiös eller inte. I själva definitionen av tro ingår osäkerheten.

  2. Anders Hedberg Says:

    Senaste jag diskuterade något liknande var med en bokstavstroende och att hans inställningar runt bland annat homosexualitet kunde komma i konflikt med Piratpartiets principprogram. Där var det inte fråga om osäkerhet utan bibelns ord gällde…

    Tro betyder en viss osäkerhet, men inte för alla.

Kommentera

