Piratpartiet kan göra en insats för pensionärerna!

by

DN skriver nu om en undersökning som visar att Surfande äldre blir smartare och beslutskraftigare. Att man blir smartare av websurfande har vi ju vetat länge, höhö 😉

Parley så bollade jag ideén att låta pensionärerna helt enkelt göra ett internettest, ursprungligen som en spetsig kommentar till folkpartiets tal om språktest för invandrare som vill bli svenska medborgare.  Mina tankar föll lite mer på plats när Marcin under sitt tal pratade om ”internetmedborgare”. Andra har tidigare pratat om internet natives som de som alltid haft internet där under sin uppväxt, dvs 80- och 90-talisterna, då i motsats till invandrarna, som måste lära nytt i vuxen ålder.

Internettestet har både en djupt allvarlig och en provocerande sida. Det allvarliga är att om du inte kan hantera internet så blir du som en analfabet i vårt svenska samhälle. Skatteverkets portal är verkligen bra och jag sköter t.ex allt pappersarbete med skatteverket genom deras sajt. För att inte nämna bankerna som ”alla” surfar in på en gång i månaden för att kunna betala sina räkningar.

Det här har aktiva i Piratpartiet i Södra Skåne tagit fast på och undersöker möjligheten att på pensionärsboenden undervisa i just internet. Tyvärr har de fått problem med att ideérna och kunskaperna kommer från ett politiskt parti, vilket ”som vanligt” leder till vissa komplikationer. Jag hoppas det löser sig, det behövs verkligen och vi piratpartister brukar kunna få till gemensamma partigränsöverskridande insatser utan prestige ifall det behövs. Som läget ligger just nu har de lite positiva signaler från andra partier i den staden också vilket är glädjande!

Lyckas försöket och vi kan köra det i större nationell skala efter riksdagsvalet kan man anta att pensionärerna inte minst genom forskningen som citeras av DN kommer att få ett både bättre och piggare liv. Winwin för hela samhället! och välkommen till Internet!

Etiketter: ,

2 svar to “Piratpartiet kan göra en insats för pensionärerna!”

  1. Hanna Dönsberg Says:

    Jag har själv haft funderingar angående äldre och internet. Jag jobbar själv i kommunen, mest med yngre men har många vänner och kollegor som jobbar med äldre. Hemtjänsten skulle kunna hålla i projekt för att lära äldre hantera datorer, då behöver inte ens personalen någon utbildning, då jag är totalt övertygad om att de som jobbar i hemtjänsten kan datorer tillräckligt. Sen kan det behövas uppföljning med underhåll av tekniken i sig, men har man en gång fått hemtjänst som äldre slutar man inte få det.

    Användande av datorer för förebyggande av demens tror jag stenhårt på, det kan också vara ett sätt att hålla kontakt med släktingar, barn, barnbarn osv.

    På sidan av min politiska karriär räknar jag med att utbilda mig till nätverkstekniker, då kommer jag ha en pedagogisk utbildning i botten. Får se vart det leder 🙂

    • Anders Hedberg Says:

      Det där låter som ett lysande förslag! Jag kan inte alls hur hemtjänsten fungerar, men likväl som att de hjälper till med andra ”hemtjänster” kan de hjälpa pensionärerna att hitta bra och trevliga bloggar, hjälpa till att kolla barnbarnen på facebook (så gammal är jag inte, men det var i ett sådant sammanhang jag själv började använda facebook – på en mindre släktträff för att se min frus kusins nyfödda bebis!) och så vidare. Ensamheten är förmodligen bland det värre för människor, och ensam behöver man inte vara på internet!

Kommentera

